יום שני, 2 בנובמבר 2009

תהילה אזולאי - הליום =)


הליום (:


שם היסוד : הליום

שם היסוד בלועזית : Helium

סמל כימי : He

צבע : נטול צבע וריח

התגלה ע"י : נורמן לוקר

בשנת : 1868

מצב צבירה בטמ'פ החדר : גז

הולכת חשמל : לא מוליך

שימושיו של היסוד : ספינות אוויר ובלונים מנופחים עם הליום, כיוון שהוא קל מהאוויר. הליום מועדף על מימן בספינות אוויר למרות שהוא יותר יקר ופחות יעיל (92.64% מכוחו של המימן) מכיוון שהוא אינו דליק. שימושים נוספים:
תערובת הליום, חמצן וחנקן משמשת בצלילה למילוי בלוני אוויר. תערובת זו יכולה למנוע סכנות בצלילה .

היכן נמצא בטבע : הליום מרוכז בכוכבים והוא נוצר בהם בתהליך היתוך גרעיני מאטומי מימן .

עוד קצת על הליום : להליום יש את נקודת ההיתוך הנמוכה ביותר והוא הנוזל היחיד שלא יכול לההפך למוצק, גם אם יורידו את הטמפרטורה שלו; ישאר נוזל כל הדרך לאפס המוחלט בלחץ רגיל (הוא יכול להפוך למוצק רק אם מעלים את הלחץ). הליום מוצק הוא חסר צבע, כמעט בלתי נראה ודחוס מאוד.


הליום טבעי בתנאי החדר הוא לא רעיל ואין לו תפקיד ביולוגי בגוף האדם. הוא נמצא בכמויות זעירות בדם.
כאשר אדם שואף לריאותיו הליום מתוך בלון, קולו נעשה דק וצורמני, באופן זמני. זאת מכיוון שמהירות הקול בהליום גבוהה יותר ממהירותו באוויר שאנו נושמים בדרך כלל, ולכן תדר התנודה הבסיסי עולה.
רפלקס הנשימה של האדם אינו מגורה מכמויות החמצן בדם, אלא מכמויות הפחמן הדו-חמצני. לכן מומלץ להימנע משאיפת הליום, למרות שאינו רעיל. במקרים קיצוניים יכול להיגרם חנק בעקבות שאיפת הליום, בגלל שהליום תופס את מקומו של החמצן בריאותיו של השואף.

אז הינה כמה שניסו את תופעת שאיפת ההליום : http://www.youtube.com/watch?v=iVgcW0LlUrA&feature=related

תגובה 1:

  1. תהילה , עבודתך הייתה מרשימה מאוד , צבעונית ועליזה אבל רק הייתי מציעה לך להעלות את הסרטון שלך לבלוג ולא לשים רק לינק :-*

    השבמחק